Nu flyger caféstaden Alingsås som The Capital of Fika över världen – rent bokstavligt alltså. I kommande nummer av Brussel Airlines on board-tidning kan EU-toppar, dignitärer och vanliga resenärer läsa om kommunen som personifierar den svenska fikakulturen. – Det är svårt att förstå hur stort intresset för Alingsås är just nu, säger turistchef Gunbritt Reteike.

I helgen som gick var sista officiella fikavandringen för säsongen, men i vår är den tillbaka.

– Det har varit den bärande produkten i att ta Kaféstaden Alingsås och The Capital of fika över världen , säger Gunbritt.
Men även om hon anande att Turistrådet Västsveriges intresse för vår lokala fikakultur skulle rendera intresse är hon inte så lite förvånad över utfallet. Internationella giganter som USA today och Daily Mail har passerat Stora torget. Otaliga bloggare och journalister har testat på alingsås kaféliv och det som just nu tar världen med storm, Swedish fika. I dess egen huvudstad.

– Vi har haft ett 25-tal journalist- och bloggbesök. Andra kommuner, IHM Business school och destinationsorganisationer hör av sig för att boka in mig och kollegor på föreläsningar och vill höra hur vi på så kort tid lyckats få sådan uppmärksamhet. Självklart är det fantastiskt roligt, men inte så lätt att svara på alla gånger, säger Gunbritt och skrattar.

I måndags var det dags för ännu ett besök. Den här gången var det den engelske frilansjournalisten Paul Tierneys, skribent på bland annat the Independent och London evening standard, tur att besöka The Capital of Fika. Uppdraget var enkelt: Få den svenska fikakulturen att lyfta ännu högre. Den här gången rent bokstavligt.

– Det är Brussel airlines som vill ha ett reportage om Sverige och den skandinaviska kulturen i ett kommande nummer. Jag fick kontakt med Turistrådet Västsverige och nu har jag besökt ett antal platser i Västsverige. Jag är helt tagen, säger han och konstaterar att han älskar den svenska prinsesstårta som precis serverats honom.

Enligt Paul är det svenska fikat som kulturell företeelse i kombination med bilden av Skandinavien som ”clean”, enkelt, avskalat och idylliskt något som lockar många européer, kanske i synnerhet britter.

– Alingsås är ju verkligen ett sånt ställe. Bara att kolla på det här fiket Nygrens. Shabby chic, genuint, alla är uppriktigt trevliga. Det är mysigt helt enkelt, konstaterar han.

Om du missat allt annat som skrivits om The Capital of Fika är en av de kommande chanserna alltså i en flygstol på ett Brussel airlines-flygplan.
-Ha ha, jag ser framför mig hur den läses på väg till något EU-toppmöte eller liknande. Den här typen av reklam kan man inte köpa för pengar. Vår stora utmaning framöver blir att nu se till att kunna paketera detta på ett sätt där hela Alingsås kan ta del av uppmärksamheten. Vi sitter uppenbarligen på något väldigt intressant här, konstaterar Gunbritt.