Utländsk turism till Sverige växte med 3,1 procent under sommaren. Med 248 000 fler övernattningar under juni, juli och augusti och totalt mer än en halv miljon fler övernattningar hittills under 2017 fortsätter Sverige att locka allt fler utländska turister. 

Häromdagen släppte Tillväxtverket övernattningsstatistiken för kommersiella boendeanläggningar i Sverige i augusti. Utländska besökares övernattningar i Sverige ökade med 3,1 procent, vilket mildrar effekten av att svenskarna i mindre grad valde att semestra hemma.

– Att utländska turister fortsätter att strömma till Sverige är otroligt glädjande och visar att potentialen för större intäkter från turism finns utomlands. För att skapa en hållbar tillväxt i besöksnäringen måste vi tänka långsiktigt även i marknadsföringen. Just nu lägger vi mycket kraft på att utveckla global kommunikation som ska göra Sverige intressant för en internationell publik även i framtiden, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

Enligt Visit Swedens analys av Sverigeintresserade resenärer vill utländska turister främst uppleva nya platser, koppla av och uppleva naturen när de reser till Sverige.

Antalet övernattningar från USA ökade med 39 procent under sommaren. Enligt Visit Sweden beror det ökade intresset för Sverige bland annat på en större synlighet med hjälp av annorlunda marknadsföringskampanjer och att stora amerikanska medier, som Vogue och Condé Nast Traveler, har inspirerat till att resa till Sverige. En bättre tillgänglighet till konkurrenskraftiga priser med flyg, ett strategiskt arbete att öka kännedomen om Sverige hos researrangörer och en fortsatt stark dollar är andra parametrar som har påverkat resandet från USA.

Från Kina ökade resandet med 13 procent eller 20 000 fler övernattningar. Den kinesiska ekonomin fortsätter vara stabil och Sverige och Skandinavien har blivit mer känt som destination för kinesiska resenärer, delvis på grund av gemensamma insatser från de nordiska ländernas turistorganisationer. Visit Sweden lyfter också fram aktiva upplevelser där den svenska livsstilen står i fokus, något som tagits väl emot av både researrangörer och turister. Denna typ av resande ska leda till längre vistelser och djupare insikter om destinationen. Att Sveriges ambassad har öppnat tio nya platser för visumansökningar och en fortsättning av ”fast track”-ansökningar för visum via utvalda researrangörer har också påverkat resandet.

Sveriges näst största utlandsmarknad, Tyskland, fortsatte också att växa under sommaren 2017 med nästan 35 000 fler övernattningar än sommaren innan. Sverige fortsätter att upplevas som ett tryggt, sympatiskt och hälsosamt land med gott om vacker natur. I Tyskland har olika kampanjer med oväntade grepp som avlöst varandra under året skapat jämnt flöde av inspiration om Sverige. Ett mångårigt samarbete mellan tyska researrangörer och svensk besöksnäring har lett till ökad kännedom om Sverige och gett konkreta resultat i fler övernattningar från Tyskland.