Efter en kampanjintensiv höst med rekordförsäljning under både Singles Day och Black Friday var det svårt att förutspå utvecklingen under december. Färska siffror visar nu att den positiva trenden fortsatte under hela december och att julhandeln hos Elgiganten överträffade fjolårets med 10 procent.

Elgiganten redovisade ett starkt första halvår där omsättningen från maj till och med oktober ökade med 8,7 procent. Det följdes sedan upp av en kampanjintensiv novembermånad.

–­ Vi hade en fantastisk november med försäljningsrekord under både Singles Day och Black Friday vilket gjorde det svårt att förutspå den kommande julhandeln, men det visade sig att den positiva trenden fortsatte. Vi fick en flygande start på december och en julhandel som omsatte 10 procent mer än förra året, säger Niclas Eriksson, VD Elgiganten.

Elgigantens tillväxt på 10 procent kan jämföras med julhandelsprognosen från HUI Research, som förutspådde en ökning på 1 procent för elektronikbranschen under december*.

– Vi haft en positiv utveckling genom hela året och det beror framför allt på att vi mött upp kundernas behov och efterfrågan på ett väldigt bra sätt under lång tid och nu kan skörda resultatet i form av ökat förtroende och stärkt varumärke. Allt fler väljer att handla för allt mer hos oss. Vi har också breddat utbudet, från 7000 till 20000 produkter, och effektiviserat logistiken genom vårt nya helautomatiserad lager, vilket är viktiga förbättringar för kunderna i sitt val av återförsäljare, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Lagom till julhandeln uppdaterades 13 Elgiganten PhoneHouse-butiker till nytt koncept med utökat antal utställningsmodeller och möjlighet för kunderna att testa produkterna innan köp.

– Våra mindre butiker i stadskärnor och gallerior redovisar en fantastik utveckling och de har ökat vår närhet till kunderna ganska radikalt. Därför valde vi också att investera i dessa för ytterligare förbättra servicen lagom till julhandeln, säger Niclas Eriksson.

E-handeln ökade med närmare 45 procent under december jämför med året innan. Det har däremot inte skett på bekostnad av försäljningen ute i varuhusen, tvärt om.

– Nätbutiken och de fysiska varuhusen kompletterar varandra väldigt bra och stärker vårt helhetserbjudande till kunderna. Det ser vi inte minst genom vår collect@store-tjänst som ökat med mer än 100 procent under december, då fler kunder än någonsin tidigare valde att beställa sina produkter via nätet för att sedan hämta ut dem i närmaste varuhus, säger Niclas Eriksson.

Den starka julhandeln övergick till en minst lika stark mellandagsrea, som innebar att Elgiganten kunde avsluta året starkare än fjolåret och ta den positiva utvecklingen in i 2018.