Polismyndigheten och SOS Alarm har ingått en överenskommelse som innebär att man delar mer information med varandra och att SOS Alarm snabbare kan överföra informationen till polisen. Förbättringen kommer främst att märkas vid larm som rör händelser där både polis, räddningstjänst och ambulans kan behövas, som trafikolyckor.

Syftet är att få en mer effektiv och snabb framkörning till platsen. Just nu pågår en pilot i polisregion Nord och Väst där SOS Alarm redan vid samtalet överför positioneringen, alltså den geografisk platsen och uppgifter om händelsen till polisen. Om piloten faller väl ut ska arbetssättet införas i hela landet under 2023.

– De här åtgärderna gör att den som larmar får hjälp snabbare, säger Jonas Hysing, chef för Nationella kontaktenheten vid Noa.

– Jag är mycket glad över överenskommelsen och vår övertygelse är att insatser vid akuta händelser nu kan bli ännu mer effektiva, säger Madeleine Raukas, VD SOS Alarm.

För den som ringer ett nödsamtal till SOS Alarm där det redan i ett inledande skede står klart att flera blåljusorganisationer involveras i händelsen, är målet att operatören håller hela samtalet med inringaren för att samla in upplysningar. Operatören delar under tiden uppgifter till polisen som kan agera på uppgifterna. Operatören kan även koppla in polisen på en medlyssning av samtalet.

– Det gör hela processen från larmsamtal till utkörning mer effektiv. Den som larmar behöver i många fall inte intervjuas på nytt av exempelvis polisens regionledningscentral, utan då har informationen redan överförts liksom den exakta positioneringen säger Jonas Hysing.

Samarbetet med SOS Alarm fördjupas även vid samhällskriser genom att Polismyndigheten och SOS Alarm tar fram gemensamma lägesbilder.

Vid en större händelse tar SOS Alarm en stor mängd larmsamtal och kan därmed snabbt sammanställa data för en lägesbild. Polisen bidrar i sin tur med sin lägesbild vid händelser med snabba förlopp, exempelvis terroristattacker. Det underlättar för SOS Alarm att ge en aktuell bild till andrablåljusorganisationer.

Bakgrund

Varje år hanterar SOS Alarm ca 700 000 samtal till 112 som kopplas över till Polismyndigheten. Utöver dessa akuta nödsamtal inkommer ytterligare ca 100 000 samtal som av SOS Alarm hänvisas till Polismyndighetens telefonnummer 11414 för icke akuta ärenden.

Ytterligare dagliga kontakter mellan SOS Alarm och Polismyndigheten tas exempelvis då SOS Alarm meddelar Polismyndigheten vid händelser där kommunal räddningstjänst eller ambulans larmas, vid andra typer av samverkanslarm, eller om myndigheten behöver återkoppla eller efterfråga något hos SOS Alarm eller vice versa.