En märkning av odubbade vinterdäcks grepp på is kan rädda liv och vara till stor hjälp för konsumenten när de ska välja rätt däck, enligt transportexperter vid det nordiska transportseminariet i finska Ivalo för säkrare, smartare och grönare arktiska transporter. Märkningen skulle ge ökad trafiksäkerhet, tydligare konsumentinformation samt medföra betydande besparingar i Norge, Finland och Sverige.

Trafiksäkerhet var ett av de viktigaste temana vid seminariet ”Säkrare, smartare och grönare arktiska vägtransporter, som organiserades av Nordliga dimensionens partnerskap för Transport och logistik den 11 – 13 januari i Ivalo.

Vid seminariet föreslogs en märkning för icke-dubbade vinterdäck med syftet att separera däck för nordiska vinterförhållanden från dem som tillverkas för den centrala europeiska vintern.

– Vikten av en märkning på däck avsedda för nordiska vintrar ökar eftersom fler och fler konsumenter välja odubbade vinterdäck. Utan dubb är det helt enkelt för svårt för konsumenterna att avgöra om däcket är lämplig för våra nordiska vinterförhållanden, säger Marie Nordén.

Enligt däcktester genomförda i Finland är skillnaderna i stoppsträckor mellan nordiska och centraleuropeiska vinterdäck betydande. Nordiska dubbfria däck stannar 60 meter vid en hastighet av 50 km/h. Icke-dubbade däck anpassade för Centraleuropa har en stoppsträcka 78 meter, vilket är hela 18 meter eller fyra billängder senare.

Siri Meling, seminariedeltagare och ledamot i norska Stortinget var mycket intresserad.

– Vi har mycket odubbade vinterdäck i Norge. Det är definitivt värt att undersöka möjligheten att införa en märkning för is-grepp på vinterdäck. Det skulle helt klart ge konsumenterna mer användbar information säger Siri Meling.

En studie som gjorts av den tekniska forskningscentralen VTT i Finland drar slutsatsen att märkningen skulle medföra besparingar för de nordiska länderna. Kostnaderna för att införa märket skulle innebära minskat antal olyckorna redan under det första året.

Hannu Takkula, som är sitter i Europaparlamentet för Finland anser att märket skulle införas i de nordiska länderna utan inblandning av EU.

– Jag är från norra delarna av Finland och jag förstår mycket väl vikten av ett bra grepp på is. Även om frågan är relevant i EU så berör det främst Norden, vilket är varför vi bör ligga i framkant i att lösa problemet, säger Hannu Takkula.