Under festivaldagarna, 3-10 september, lockade No Limit Street Art 16.700 besökare, det visar en av två sammanfattande undersökningar*. Den mediala spridningen har ökat markant och festivalen får fortsatt mycket höga betyg kring ”kund”-nöjdhet.

  • 3-10 september besöktes No Limit av 16.700 personer
  • De turistekonomiska effekterna uppgick till 1,4 miljoner kronor
  • För 99,7% uppfyllde No Limit förväntningarna
  • 323 redaktionella inslag med en räckvidd på 23,3 miljoner lästillfällen **
  • Uppskattat annonsvärde för redaktionella inslag; 8,6 miljoner kronor
  • No Limit toppar lista över ”saker att göra i Borås” på TripAdvisor och tilldelades Certificate of Excellence för kontinuerliga goda omdömen från resenärer
  • Festivalen miljödiplomerades enligt Svensk Miljöbas
  • Festivalen fick utmärkelsen ”Remarkable Festival” av den Europeiska fesitval organisationen EFFE.
  • Sedan februari 2018 finns alla tre festivalerna (2014, 2015 samt 2017) representerade på Google Arts & Culture
  • Två av verken (Lonac, plats 18 och TelmoMiel, plats 9) från årets festival lyftes bland de 55 främsta muralmålningarna i världen under 2017 av den erkända street art sajten WideWalls.

Den mediala räckvidden har mer än fördubblats, inom riket, i jämförelse med festivalen 2015. Mätningen sker enbart på svenska redaktionella medier, men likt tidigare har har ett stort antal internationella sajter, magasin och medier skrivit om festivalen eller enskilda verk.

– AnonyMouse små butiker skapade rubriker i så gott som samtlig riksmedia och ett stort antal landsortstidningar och etermedier. Spridningen märks också i stor utsträckning på de pressmeddelanden som skickats inför och under festivalen, där antalet läsningar mer än tredubblats sedan festivalen 2015, säger Stina Hallhagen, projektledare.

– Borås har genom ett stort antal konstuttryck i stadskärnan skapat något riktigt stort som får genomslag på många håll runt om i världen och gett bestående avtryck i staden. Efter själva festivalens slut har vi haft dubbla guidade turer varje vecka och skapat en ny fast reseanledning till Borås. Genom guidningar bland den offentliga konsten med olika inriktning och teman har vi en upplevelse att erbjuda den konstintresserade besökaren året om, berättar Helena Alcenius, VD Borås TME.

– Gatukonsten är en av få saker som förändrat vad som förknippas med staden Borås, i de attitydundersökningar som görs kontinuerligt, på senare år***. Att förändra bilden av en stad är något som kräver enormt mycket arbete och tar tid, här har vi verkligen lyckats göra skillnad, avslutar Alcenius.

No Limit är en street art festival som bjuder in konstnärer från hela världen att delta i förvandlingen av det offentliga rummet och skapa ett gigantiskt utomhusgalleri. Festivalen innehåller alla typer av gatukonst, från muralmålningar till skulpturer och installationer. No Limit såg dagens ljus första gången i september 2014 och festivaler genomfördes även 2015 och 2017. 

Festivalen arrangeras av Borås TME i samarbete med Kulturförvaltningen, Borås Stad. No Limit erhöll 2015 Borås Stads Stadsbyggnadspris i kategorin ”mark, landskap och stadsmiljö”. 2017 miljödiplomerades festivalen och erhöll utmärkelsen ”Remarkable Festival” från den Europeiska festivalorganisationen EFFE samt TripAdvisor COE (Certificate of Excellence) för regelbundet utmärkta omdömen från besökare.

* Turistekonomisk mätning har genomförts av Resurs AB (Resurs för Resor och Turism i Norden AB) på uppdrag av Borås TME. Medieundersökning har genomförts av Retriever på uppdrag av Borås TME.

** De medier som ingår i analysen är Retrievers källor i svensk tryckt press, webb, TV/Radio (nationella och lokala nyhetssändningar i TV4 och SVT samt nationella nyhetssändningar i SR), internationell webb samt sociala medier.

*** HUI Research har genomfört undersökningen och resultaten bygger på en webbenkät och en telefonundersökning med personer permanent bosatta i Borås. Data samlades in via 234 webbenkäter och 191 telefonintervjuer, totalt 425 intervjuer.