Inom loppet av fyra månader har vi haft sju incidenter med gasfordon i Sverige. Att ingen har dött eller skadats vid dessa tillfällen är bara tur, för det har varit ytterst nära.

Vid brandbekämpning av en gasbil i Kramfors härom dagen exploderade gastanken i bilen. Taket landade någon meter från en brandman som befann sig 30 meter från bilen när den exploderade. Poliserna på plats förstod inte att det var ett gasfordon när de närmade sig bilen innan Räddningstjänsten kom till platsen.

För tre månader inträffade en bussbrand i Göteborg. När gastuberna exploderade flög kåpan över gastuberna iväg tillsammans med två tuber och kåpan landade strax bredvid två brandmän. Gastuberna flög ännu längre. Två brandmän, som kastats till marken av stötvågen, fick ambulanstransport till sjukhus efter olyckan. Att ingen dog vid det här tillfället är bara en slump. Hade stötvågen inte släckt branden och gasen antänts hade många fått allvarliga brännskador eller omkommit i det eldklot som då hade bildats.

I Katrineholm exploderade en gasdriven sopbil efter tankning. Bärgningspersonalen kunde ha råkat ut för en otäck olycka då de trodde att de andra skadade tankarna var tomma. Som tur var avbröts bärgningen varefter tankarna, som inte kunde tömmas på annat sätt, fick tryckavlastas genom beskjutning.

– Om någon hade dött eller skadats vid någon dessa händelser hade det fått stor uppmärksamhet. Då hade myndigheterna fått krav på sig att börja arbeta fram hur brandmän, poliser, bärgare och verkstäder ska hantera gasfordon som brinner, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och fortsätter:

– Från branschens sida ansökte vi tillsammans med MSB, SP med flera om ett Vinnovaprojekt för att ta fram hur vi ska hantera gasfordon och hur vi ska agera vid olyckor. Men vi fick avslag på vår ansökan. Det är häpnadsväckande att förståelsen är så låg. Nu kommer vi åter igen ansöka om medel för att säkerställa allas säkerhet.