Det spreds kunglig glans över Borås Stads popup-butik i Berlins nya och spännande konceptvaruhus Bikini på fredagen, då drottning Silvia strax före lunch besökte butiken och samtalade med bland andra Borås näringslivschef Anders Glemfelt.

– Det har varit ett inspirerande möte med den modeintresserade drottningen här i Bikini Berlin, där vi fått möjlighet att visa Borås satsning på nya designers, säger Anders Glemfelt efter det uppskattade besöket.

Bikini Berlin i hjärtat av den tyska huvudstaden är ett shoppingcenter som också erbjuder tillfälliga popup-butiker för innovativa produktidéer och nyskapande design.

Här gör Borås Stad en satsning på Tyskland, med syfte att marknadsföra Borås som den mode- och textilstad i framkant som den är.

Projektet görs i samarbete med den internationella modeskolan Esmod i Berlin och Marketplace Borås, nätverket skapat av Borås Stad, Nordisk Designskola och näringslivet.

– Syftet med samarbetet med Bikini Berlin och Esmod är att stödja designers och företag på den inspirerande marknad som Berlin och Tyskland utgör, säger Anders Glemfelt.

Bikini Berlin invigdes 2014 och har i runda tal 18 000 besökare på vardagar och bortåt 30 000 under helgerna.

Ett mål med satsningen i Bikini Berlin, nära Kurfürstendamm och Berlins Zoo, är att under hösten och vintern fylla den tillfälliga butiken med kreationer av nya svenska formgivare och modeskapare.

Drottning Silvia fortsatte sin dag i Berlin med att passande nog invigningstala vid ett tysk-svenskt seminarium i Bikini Berlin på temat mode och hållbarhet.

Därpå öppnade hon utställningen ”Everything you can imagine is real”, med verk skapade i samarbete mellan Kungliga operan och modeskaparen Bea Szenfeld.